Kastrering hannkatt

Generelt

Det anbefales å kastrere alle hannkatter som ikke skal brukes i avl. Det er viktig både for kattenes helse og for å redusere antall hjemløse katter. En kastrert hannkatt kan ikke lenger reprodusere seg og dermed reduseres antallet av uønskede villkatter/kattunger.

Kastrerte hannkatter slåss som regel mindre med andre katter. Slåsskamper kan føre til alvorlig skade og medfører ofte infeksjoner.  Dette kan være årsak til unødvendige smerter for katten og kostnader i forbindelse med dyrlegebesøk.

Kastrerte hannkatter streifer ofte mindre og det er mindre problemer med urinmarkering. Urinen fra en kastrert hannkatt lukter også mindre sterk enn urin fra ukastrerte hannkatter.

Når

Katter blir kjønnsmoden ved 5-12 måneders alder. Dette avhenger av  når katten er født. Hvis de er født om høsten blir de fortere kjønnsmoden enn om de er født om våren. Vi anbefaler at katter kastreres før de når kjønnsmoden alder, rundt 4-6-måneders alder.

Hvordan

Kastrering av hannkatter er et kirurgisk inngrep der testiklene blir fjernet. Katten sederes (gis beroligende medisiner), gis lokalbedøvelse og testiklene fjernes med to snitt inn i skrotum. Såret sys ikke og vil gro relativt raskt.

Før operasjon

Alle dyr som skal sederes eller legges i narkose må undersøkes av veterinær først. Dette er viktig da katten kan ha lidelser man ikke har vært klar over tidligere, for eksempel hjerteproblemer. Narkose innebærer alltid en viss risiko men risikoen blir mye mindre med en god klinisk undersøkelse og veiing av katten før operasjon.

Noen katter blir litt kvalm av medisinene den får, noe som kan føre til at den kaster opp. Derfor bør katten være fastende før inngrepet. Det betyr at du må fjerne kattens mat fra kl. 20.00 kvelden før. Katten skal hele tiden ha tilgang på vann.

Etter operasjon

Kattene får smertestillende medisiner på klinikken, disse virker omtrent 24 timer. Vanligvis er det ikke nødvendig å gi ekstra smertestillende medisiner etterpå. De fleste kattene har som oftest et normalt aktivitetsnivå dagen etter operasjon.

Etter at katten har kommet hjem på operasjonsdagen er det viktig å holde katten innendørs. Kun slik kan du observere katten og vite at den har det bra. I tillegg trenger katten litt tid på å kvitte seg med medisinene den har fått slik at den er våken og klarer å ta vare på seg selv godt nok til å kunne ferdes utendørs. Vi anbefaler å holde katten innendørs i det minste til neste morgen. Om operasjonssåret ser fint ut og katten oppfører seg normalt er det ingenting i veien for at katten kan få være litt ute allerede dagen etter inngrepet. Mistenker man at katten kan bli borte over flere dager, bør man holde den innendørs i flere dager etter operasjonen, dette for å kunne observere operasjonssåret og kattens tilstand.

Etter operasjonen bør katten få mat så raskt som mulig. Jo raskere den får mat og spiser, desto bedre er det for katten. Sårhelingsprosessen vil gå raskere og bedre om katten spiser umiddelbart etter et kirurgisk inngrep.

Det er viktig at du som eier holder et øye med operasjonssåret. Det er ikke nødvendig å vaske eller å stelle såret på noe vis. Såret skal ikke væske, det skal ikke komme noe ut av såret og det skal ikke lukte ekkelt. Er du i tvil om at alt er som det bør være, ønsker vi at du tar kontakt med klinikken så raskt som mulig. Det er bedre å kontakte veterinær en gang for mye enn en gang for lite.

Hos Trollheimen Dyreklinikk er en etterkontroll inkludert i prisen.

Tilbake informasjon kattInformasjon_om_katt.htmlInformasjon_om_katt.htmlshapeimage_2_link_0