Fôrallergi

Generelt

Fôrallergi er en sykdom som ofte finnes hos hunder eller katter med kløe. De to mest vanlige årsaker til kløe er utvendige parasitter og allergi. I tilfeller med fôrallergi angriper kroppen proteiner i maten. Immunforsvaret reagerer egentlig for sterkt.

Det tar tid for fôrallergi utvikler seg. Som oftest har dyret allerede spist maten i lengre tid uten problemer. Kroppens angrep mot proteiner i maten resulterer i en betennelse. Denne betennelsen retter seg mot tarmene eller mot huden.

De innholdsstoffene som kan forårsake fôrallergi er som oftest: kylling, storfekjøtt, mais, hvete, soya, egg, casein (i meieriprodukter), fisk. Likevel kan alle ingredienser med protein være årsak til fôrallergi (bl.a. lam, bygg). Det er enkeltbestanddelene i fôret som dyret blir allergisk mot. Det spiller derfor ingen rolle om hunden eller katten får et høykvalitetsfôr, den vil fortsatt være allergisk for proteinet i eksempelvis kyllingkjøttet i fôret.

Symptomer

Hunder og katter med matallergi kan ha problemer med blant annet oppkast, diare og/eller hudproblemer. Det er ikke alltid at dyret har alle problemer samtidig. Vi ser også ofte at hunder har problemer med tilbakevendende ørebetennelser. Som oftest  manifesterer matallergi seg i dyr som har spist fôr med samme protein- eller karbohydratkilde i lengre tid.

Diagnose

Det er ikke alltid lett å stille diagnose matallergi. Det finnes blodtester men de er ikke anbefalt av dermatologer fordi de er ikke pålitelige. Resultatene fra disse testene samsvarer ikke nødvendigvis med problemet pasienten har.

For å stille diagnosen "fôrallergi" må dyret få en kost som inneholder en helt ny proteinkilde. Vi vet at dyret ikke er allergisk mot noe den aldri har fått før. Om pasienten viser bedring fra symptomene etter 8-12 uker på den nye dietten, kan man med relativt høy sikkerhet si at den har fôrallergi. Deretter gir vi hundens/kattens gamle mat for å se om symptomene kommer tilbake.  Hvis problemene kommer tilbake er fôrallergi  påvist og kan du sammen med dyrlegen din lage et fôringsplan for framtiden.

Fôrprøve

I vanlig dyrefôrn brukes ofte mange forskjellige proteinkilder, det er derfor ikke lett å finne på en proteinkilde dyret har ikke spist før. Det er likevel forskjellige ting man kan prøve:

•Man kan prøve en diett med hydrolysert protein

•Man kan lage en fôrdiett selv med èn protein- og èn karbohydratkilde

Dermatologer ser gode resultatene med fôret Z/D fra Hill’s. Dette er et type for med hydrolysert protein.

Under matprøve er det veldig viktig at hunden kun spiser sitt nye diettfôr! Immunforsvaret reagerer på veldig lite protein. Hvis dyret for eksempel spiser en vanlig hundekjeks, må du begynne helt på nytt. Derfor er det veldig viktig at hele familien er enig om å utføre denne testen 100 %.

Hvis du begynner med Z/D fôr fra Hill’s er det viktig å blande det først med hundens vanlige mat i to uker, dette for å unngå at hunden reagerer på den nye maten. Etter de to ukene begynner fôrtesten og er det viktig at hunden spiser bare dette fôret i minst åtte uker. Labrador Retrievers og Cocker Spaniels trenger minst tolv uker. Imidlertid kan dyrets vanlige mat oppbevares i fryseren. Den trengs senere for å kontrollere om dyret virkelig reagerer allergisk.

Etter fire og etter åtte uker vil dyrlege gjerne kontrollere dyret i tilfelle dyret trenger medisiner i tillegg.

Etter åtte til tolv uker kan vi se om det er en positive reaksjon på maten. Hvis problemet er betydelig mindre kan man gi dyrets gamle mat igjen i to uker eller kortere om dyret reagerer tidligere. Hvis dyret reagerer på den gamle maten er diagnosen fôrallergi bekreftet. Hvis dyret ikke reagerer er matallergi ikke (alene) årsak til problemer og kan det være nødvendig å gjennomføre blodtester for andre slags allergier.

Tilbake informasjon kattInformasjon_om_katt.htmlInformasjon_om_katt.htmlshapeimage_2_link_0